Opettaja! Älä anna oppilaalle periksi näissä käsittely asioissa

”Kytkinpolkimen rauhallinen käyttäminen auton hallinnassa”

Liikkellelähdön harjoittelussa opettajan on tärkeää opettaa liikkeellelähtö siten, että oppilas ymmärtää kytkimen merkityksen auton liikuttamisessa ja siinä ettei kytkintä ikinä nosteta liian nopeasti tai rajusti ylös. Kytkimen käytössä opettajan rooli on suuri, ja opettajan pitää vaatia kytkimen rauhallinen käyttö. Oppilas haluaisi myös monesti lähteä liikkeelle pelkällä kytkimellä, unohtaen peruskaasun käytön liikkeellelähdössä. Kaasua on siis käytettävä aina liikkeellelähdössä antaen moottorille ja kytkimelle voimaa liikuttaa reilua tuhatta kiloa liikkeelle. Hyvä tyyli on ”rumpsuttaa” kaasua, jolloin oppilas tuntee miten paljon kaasua on. Jos kaasua painetaan vain ”kerran”, kaasua tulee painettua helposti liikaa. Tällöin kytkintä ei voi nostaa, ennenkuin kaasu on tasoittunut.

Jos opettaja antaa oppilaan tehdä liikkeellelähdön pelkällä kytkimellä, tämä tulee kostautumaan liikenteeseen siirryttäessä. On siis hyvin tärkeää, että opettaja vaatii aina oppilasta käyttämään peruskaasua liikkeellelähdön yhteydessä, varsinkin opetuksen alkuvaiheessa. Tällöin kaasunkäytöstä tulee oppilaalle hyvä tapa ja auton sammuttaminen liikkeellelähdössä vähenee huomattavasti.

”Älä katso vaihdekeppiä vaan pidä katse liikenteessä vaihdetta vaihdettaessa”

Vaihteiden vaihtaminen oppilaalle opetuksen valkuvaiheessa on haastavaa. Vaihteiden vaihtamiseen on muutamia vinkkejä, joilla oppilas helpottaa vaihteen vaihtamista ja oikean vaihteen löytymistä. Vaihteen vaihtamisen yksi tärkeimmistä asioista on käyttää vaihdekeppiä rauhallisesti. Vaihtamisen rauhallisuuteen pitää opettajan puuttua ja panostaa. Oppilas haluaisi vaihtaa vaihteen mahdollisimman nopeasti, jotta se varmasti menee oikealle vaihteelle. Tässä onkin tosi tärkeää keskittyä ja vaatia oppilasta vaihtamaan vaihteet todella rauhallisesti. Tällöin vältetään kaksi hyvin pahaa virhettä. Kun vaihteet vaihdetaan rauhallisesti, vaihde ei ikinä mene väärälle vaihteelle. Jos vaihteet vaihdetaan liian nopeasti, on riski että kytkin ei kerkeä vaihtamiseen mukaan ja vaihde pyrkii menemään päälle ilman kytkintä hajottaen vaihdelaatikon. Älä ikinä pyri laittamaan vaihdetta päälle voimalla. Jos tarvitset voimaa, tällöin joku asia on varmasti pielessä.

Myös oikeaoppinen käden asento on tärkeää vaihtekeppiä käytettäessä. Pidä kättä vaihdekepin päällä, tällöin hahmotat kokoajan missä vaihdekeppi on ja löydät oikeat vaihteet helpommin. Oppilas haluaa varmistaa katseella oikean vaihteen vaihdekaaviosta ja tuijottaa vaihdekeppiä vaihdetta vaihtaessa. Tässä piilee tosi suuri vaara ja riski. Opettaja ei saa ikinä antaa oppilaan katsoa vaihdekeppiä, koska tällöin auto liikkuu käytännössä eteenpäin ilman kuljettajaa. Muista myös aina kun katse nostetaan vaihdekepistä takaisin liikenteeseen, on siihen lisättävä reaktioaika joka on noin 1-2 sekunttia. Eli jos oppilaalle jää vaihdekepin tuijottamisesta huono tapa, auto liikkuu esimerkiksi 40km/h vauhdissa helposti 20-30 metriä eteenpäin, jolloin kuljettajalla on käytännössä silmät kiinni(katse vaihdekepissä).

”Ole oppilaasi kanssa alussa tiukka! Alä anna asioissa periksi”

Tämä on tosi tärkeää! Jos olet heti ensimmäisellä tunnilla se lempeä isä tai naurava äiti, joka hymyilee ja myöntyilee apupenkillä oppilaan mukaan, sinun opettajan auktoriteetti on murskattu jo heti ensimetreillä! On tosi tärkeää ottaa opetuksen alkuvaiheeseen asiat jämäkästi, eikä missään nimessä antaa asioissa oppilaalle periksi. Oppilas / opettaja suhde on aluksi haastava, kun oppilas ei välttämättä keskity asiaan, vaan alkaa puhumaan ja kommentoimaan opettajan puheen päälle, koska opettajana on tuttu ihminen.  Tässä vaiheessa opettajan on otettava tilanne haltuun ja esimerkiksi keskeytettävä oppilaan selittäminen ja höpöttäminen ja annettava ymmärtää että opettaja on se joka kertoo ja neuvoo miten asiat tehdään. Oppilasta tietenkin myös jännittää ajaminen ja ajoneuvo, ja yrittää siirtää jännitystään höpöttämällä kaikkea turhanpäiväistä.

Kun opettaja on alkuopetuksessa tiukkana esimerkiksi yllämainitussa liikkeellelähdössä ja peruskaasun käytössä, opetuksen keski- ja loppuvaiheessa opettajan ei tarvitse enää puuttua ja opettaa niin paljoa, koska oppilas on ymmärtänyt ja osaa opetellut asiat. Jos asioihin ei puututa alkuvaiheessa jämäkästi, oppilas rämpsäyttelee kytkintä vielä viimeisilläkin tunneilla ja tällöin tästä on jo muodostunut niin pinttynyt tapa, että tämän muuttamiseen pitää käyttä 3 kertaa enemmän aikaa ja energiaa, kuin jos asiaan olisi puututtu heti ensimmäisellä tunnilla.

Oppimisen ja opettamisen pitää tietenkin olla hauskaa ja oppimistilanteen ja ympäristön pitää olla rauhallinen ja turvallinen, että oppimista edes ylipäätään tapahtuu. Tämä onkin opettajalle aluksi aika haastavaa luoda ilmapiiristä jämäkkä, mutta rento! Mutta jos homma alkaa ensimmäisestä ajotunnista siten, että oppilas opettaa itseään, ja opettaja neuvvoo sieltä täältä ja hymeksii vieressä, oppiminen kärsii opetuksen alku- keski- ja loppuvaiheessa ja lopputulos on usein heikko. Kerro tästä rehellisesti oppilaallesi ja ole alkuopetuksessa rohkeasti jämäkkäopettaja! Muista huumori auttaa tilanteessa kuin tilanteessa 😉

Aloita ajoWEPPI sovelluksen käyttö jo tänään

Kun kokeilet ajoWEPPIÄ, et halua palata takaisin entiseen

Aloita ilmaiseksi
|2020-01-13T22:20:24+02:0015 lokakuun, 2019|Yleinen|0 Kommenttia