Aloita auton käsittelyopetus näillä asioilla

Auton käsittelyopetus

”Auton käsittelytaito on ajamisen suurin tukipilari”

Autolla ajamisen ensimmäisiä opeteltavia asioita on hallintalaitteisiin tutustuminen. Auto sisältää lukuisia nappeja ja vipuja, mutta kaikkia ei välttämättä tarvitse tietää heti ensimmäisellä ajotunnilla. Napit ja eri vimpstaakin on hyvä opetella pikkuhiljaa, joka tunti jotakin. Tärkeimpiä hallintalaitteita ovat tietysti polkimet, vaihdekeppi, ohjauspyörä, vilkku- ja pyyhkijävivut, sekä peilit ja käsijarru. Aloita polkimista käyden läpi mitä milläkin polkimella tehdään ja miten polkimet vaikuttavat auton hallintaan. Suurimpana kysymysmerkkinä oppilaalla on mielessä kytkin? Mitä se oikein kytkee ja miten sitä käytetään? Kytkimen suurin tehtävä autolla ajettaessa on tietysti vedon kytkeminen pois päältä ja päälle, sekä eri vaihteiden kytkeminen vaihdelaatikkoon.
Kytkimen toiminta on helppo miettiä näin. Jos kytkin on pohjassa, auto on kuin mäkiauto, eli tällöin kun painat kaasua veto ei välity vaihteistoon. Kun kytkin nostetaan lopulta ylös, auton moottori yhdistyy vaihdelaatikkoon ja auto lähtee vetämään eteenpäin tai taaksepäin, riippuen oletko kytkenyt päälle ykkös- vai peruutusvaihteen. Kytkin ei toimi periaattella on / off, vaan voit säädellä auton liikettä tosi tarkasti kytkimellä erilaisissa tilanteissa, joko liikuttaen autoa todella hitaasti tai tarvittaessa nopeasti ja reippaasti. Voit liikkua autolla niin hitaasti kuin vaan ikinä haluat, käyttämällä kytkintä vain hieman tuntumakohdan molemmin puolin. Tuntumakohdalla tarkoitan kohtaa, kun nostat kytkintä ja tunnet vedon välittyvän moottorista vaihteistoon ja auto lähtee liikkelle.
Tyypillisin virhe liikkeellelähdössä on kytkimen ”rämpsäyttäminen” suoraan ylös, heti kun auto alkaa liikkua. Pyri tekemään tämä juuri toisinpäin. Nosta kytkintä ensiksi ”reippaammin” ja kun tunnet auton alkavan liikkua, pidä kytkintä hetki täysin paikallaan. Vasta kun auto on liikahtanut hieman eteenpäin, vapauta kytkin rauhallisesti kokonaan ylös.
Vinkkinä kytkin jalan asentoon! Älä pidä ikinä kantapäätä lattiassa, vaan lähde nostamaan kytkintä kantapää matosta irti. Tällöin jalan asento on oikea, eikä loppu nytkähdystä tapahdu. Jarrua ja kaasua taas käytetään aina pitäen kantapää lattiassa, jos painat kaasua tai jarrua kantapää ilmassa, voima lähtee suoraan reisilihaksesta ja jalkasi liike on aivan liian suuri.

”Harjoittele ohjauspyörän oikeaa rattiotetta, älä lypsä rattia”

Kun auto on saatu liikkeelle ja pysäytettyä, seuraava askel on opetella miten auton suuntaa säädellään. Tähän minulla on antaa sinulle muutamia hyviä vinkkejä!
Kun ajat autolla eteenpäin, pidä käsiä noin klo 3 ja klo 9 kohdalla. Tällöin pystyt käyttämään ohjauspyörää mahdollisimman laajasti irroittamatta käsiäsi ohjauspyörältä. Aina kun kätesi pysyvät ohjauspyörällä, tiedät mihin suuntaan renkaat osoittavat. Tällä rattiotteella pystyt myös käyttämään vilkku- ja pyyhkijä vipuja pelkällä keskisormella, taaskaan irroittamatta käsiäsi ohjauspyörältä. Kun lähdet kääntämään rattia enemmän, tulee vuoroon vuorottaisohjaus. Kuvitellaan että olet kääntämässä autoa oikealle reippaasti, lähdet kääntämään ensiksi niin paljon oikealle pitäen kädet kokoajan kiinni ratissa. Kun kädet eivät käänny enää tarpeeksi, oikea käsi nousee vasemman käden yli, kääntäen uudestaan niin paljon oikealle kuin pystyt. Kun oikeakäsi on taas samassa asennossa ratin alaosassa, käsi nousee taas uudestaan vasemman käden yli, kääntäen taas oikealle. Vasemmalle käännyttäessä kädet toimivat päinvastoin vasemman käden noustessa oikean yli. Kun harjoittelet tämän ohjaustyylin, pystyt kääntämään tarvittaessa ratin todella nopeastikkin haluamaasi suuntaan. Vältä ratin lypsämistä! Tämä on aivan liian hidas tyyli ohjata, varsinkin kun autoa lähdetään suoristamaan käännöksen jälkeen. Katseen käyttö on myös tärkeässä roolissa autoa ohjattaessa. Pyri viemään aina katse haluamaasi menosuuntaan ja pitämällä katse suunnassa minne haluat mennä. Tyypillisin virhe onkin, että oppilas lähtee kääntämään rattia vasemmalle, mutta ei katso ollenkaan minne on menossa. Tällöin auton suunnan päättää auto, eikä kuljettaja.

”Millä vaihteella ajaa mitäkin nopeutta?”

Henkilöauton vaihdelaatikko on lopulta hyvin yksinkertainen kapistus. Pyri ensimmäisillä kerroilla keskittymään siihen, ettet pidä katsetta vaihdekepissä kun vaihdat isommalle tai pienemmälle vaihteelle. Tämä on suuri turvallisuusriski ja tästä pinttyy sinulle huonotapa. Jos esim ajat liikenteessä 40km/h ja katsot aina vaihdekeppiin kun vaihdat 2 vaihteelta 3 vaihteelle. Sinulla kestää noin 1-2 sekunttia kun tuijotat turhaan vaihdekeppiä, jolloin auto liikkuu jo ”20m” eteenpäin. Muista aina kun nostat katseen uudestaan liikenteeseen, sinulla on vähintään 1 sekunnin reaktioaika, joka voidaan lisätä yllämainittuun ”20m”. Liikutkin siis noin ”20m – 30m” ajaen silmät kiinni, koska katseesi on väärässäpaikassa vaihdetta vaihtaessa.  Tyypillisimpiä virheitä vaihteiden vaihtamisessa on myös, että oppilas lähtee vaihtamaan vaihdetta aiiiiivan liian nopeasti. Jos vaihde pyritään vaihtamaan liian nopeasti, on hyvin todennäköistä että oppilas vaihtaa ihan väärän vaihteen, mitä hän oli ajatellut. Vaarallisimpana tilanteena tietenkin esim moottoritielle liittyminen, jossa vaihdat vahingossa 1 vaihteen 3 vaihteen sijasta ja nostat kytkimen ylös. Esim talvella tällöin voi käydä, että auto saattaa pyörähtää kokonaan sivuttain, eturenkaiden alkaessa moottorijarruttaa voimakkaasti 1 vaihteen takia. Tähän vinkkinä! ÄLÄ IKINÄ vaihda vaihdetta väkipakolla. Jos tunnet että vaihdekeppi ei jostain syystä ala vaihtamaan vaihdetta, irroita kätesi vaihdekepistä ja ota homma uudestaan. Autosta riippumatta, vaihteiden pitäisi mennä helposti ja sujuvasti, eikä ikinä voimalla. Todennäköisiä syitä miksi vaihde ei mene päälle on, joko että et ole painanut kytkintä tarpeeksi pohjaan tai et ollenkaan. Vaihdekeppi ei ole oikeassa asennossa, esim 3 vaihteelle vaihdettaessa, keppi on 1 ja 3 vaihteen välissä. Tai yllämainittu, että olet vaihtamassa ihan väärää vaihdetta. Jos yrität laittaa ykkösvaihdetta 50km/h vauhdissa, vaihde ei mene päälle kuin voimalla. Vältät auton hajoamisen ja vaihdelaatikon ehjänä pysymisen, kun vaihdat vaihteita aina hitaasti ja rauhallisesti! Vaihdekepillä on hyvä tehdä kuivaharjoittelua käyden läpi vaihdekaavio ykköseltä aina vitoselle asti. Pyrkikää opettelemaan vaihtamiseen rauhallinen ja jopa ”hidas” tyyli. Tällöin a) löydät oikean vaihteen paljon helpommin ja b) et ikinä vaihda väärää vaihdetta (esim 1 vaihde vaikka pitäisi laittaa 3 vaihde).
Monesti oppilas kysyy ”millä vaihteella ajan tämän tilanteen ja vaihdanko jo nyt kakkosen vai ykkösen, apua”? Tähän muistisääntöjä helppo kaava!
1 vaihteella lähdet liikkeelle ja ajat esim. parkkipaikalla
2 vaihteella varsinkin opetuksen alkuvaiheessa lähestyt 90% aina erilaisia tilanteita (esim liikenneympyrät) ja ajat nämä tilanteet läpi
3 vaihteella ajat kun nopeus on 30km/h – 45km/h
4 vaihteella ajat 45km/h – 60km/h
5 vaihteella yli 60km/h –>
6 vaihteella yli 80 km/h –>
Lähinnä varsinkin alkuopetukseen mietit usein näin. Edessä risteystilanne, ajanko sen 2 vai 3 vaihteella? Ja helposti sanottuna, pyri lähtökohtaisesti valitsemaan 2 vaihde. Vinkkinä! 1 vaihde vaihdetaan vasta kun auto on melkein pysähtynyt, älä missään nimessä vaihda 1 vaihdetta liian suuressa nopeudessa, Jos toimit näin, voit sanoa vaihdelaatikolle hyvästit.
Ensikerralla keskitymme lisää auton käsittelyasioihin mm. mäkilähtöihin ja hätäjarrutuksiin, kuulemisiin 🙂
– AjoWEPPI kehittäjä Henri Nuutinen

Aloita ajoWEPPI sovelluksen käyttö jo tänään

Kun kokeilet ajoWEPPIÄ, et halua palata takaisin entiseen

By |2019-08-30T11:26:55+03:00syyskuu 4th, 2019|Yleinen|0 Comments

Leave A Comment